Thursday, May 26, 2011

::..mirr0r..mirr0r..::



In this world,is there anyone who don’t want to be beautiful? ...maybe there is ..but the percentage is small…if we do the comparison,of course number of people who love being beauty is highest…isn’t it? even me myself love being beauty..just like perfect woman…how to be beautiful?with lots of new technology nowadays..i don’t think there’s a problem..just say you want to look like whom…Paris Hilton?jessica Alba?Taylor Swift?yoona?kim tae hee…?just list the name…and then after plastic surgery or what so ever… tadaaaa…..you’ll changed into them…but..remember..that is not yours…and we should think back..why do I keep doing this…Allah have give me my own beauty..my own identity..and why should I changed it?we can still being beauty but we shouldn’t cross the line…

ADAB BERHIAS DIRI
                                                       
1.    Mensyukuri nikmat Allah
ü Jangan sesekali kamu menanam riak di hati dengan kecantikan dan kelebihan yang Allah berikan pada diri kamu.Sebaliknya kamu mestilah sentiasa rasa rendah diri dan bersyukur di atas segala nikmat yang diberikan oleh-Nya.

2.Tidak memakai pakaian berlainan jantina
ü Perbuatan meniru gaya lelaki atau pun perempuan yang berlawanan jantina kamu adalah haram di sisi islam berdasarkan dalil daripada Riwayat al-Bukhari yang bermaksud ,”Daripada Ibnu Abbas ra berkata,”Nabi Muhammad SAW melaknat lelaki yang berperangai perempuan dan perempuan yang berperangai lelaki.Baginda bersabda,usirlah mereka dari rumah kamu.”

3.Menutup aurat dan tidak jarang
ü Pastikan pakaian yang kamu sarungkan di badan menepati kehendak agama iaitu menutup aurat.Membuka aurat dilarang sama sekali dalam islam kerana boleh menimbulkan pelbagai perkara yang tidak elok.

4.Tatu,cabut bulu kening atau muka dan mengasah gigi
ü Perbuatan ketiga-tiga ini adalah dilarang dalam islam kerana mengubah ciptaan Allah.Terdapat dalil yang menyokong pendapat tersebut daripada Ibn Mas’ud meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda,maksudnya:”Allah mengutuk wanita yang bertatu atau minta ditatu,wanita yang mencukur alis dan mereka yang minta dicukur alis mereka,mereka yang membentuk giginya agar kelihatan cantik dan mereka yang mengubh ciptaan Allah.”

5.Membaca doa berhias diri.
ü Apabila kamu mengadap sahaja dihadapan cermin atau menyarungkan pakaian,bacalah doa yang telah dituntu oleh islam.



Kesan2 tidak jaga adab berhias diri:-
·        Tidak disuka & dipulaukan masyarakat
·        Terjerums ke kancah maksiat
·        Mewujudkan sifat suka dipuji(bangga diri)

Wednesday, May 18, 2011

OH NO!!!



Pernah x korang rasa macam maw mrh jak masa dating haid???
Sapa x pernah rasa mcm thu…mmg agak abnormal cket la….hehe…sbb sbgi org pmpuan…bnda thu mmg normal taw…kdng2 b4 dtng haid thu ada jak tnda2 maw dtng haid kan….badmo0d…skt2 tulang…and etc….thu nma dy pre-syndrome menstruation…ne nak ceta psl mo0d org pmpuan yg slalu jak swinging bla menstruation…tiap mslh msti ada jln penyelesaian kan…..haaa…ne dy cara cmna maw kklkn mo0d yg CERIA msa menses…..TADAAAA…J

1.Makanan yg kena elak msa menses..:-
v Daging dan produk tenusu yang mengandungi asid arachadonic yg meningkatkan prostaglandin iaitu penyebab senggugut.
v Elak minuman :kopi,the,minuman bergas,dan coklat yg blh wat kita x selesa..
v Mknn ringan yg mngdungi garam yg tinggi.ini boleh wat retensi cecair dalam badan(pengumpulan cecair)…bila da bnyk cecaiir yg terkumpul…kaviti abdomen p0wn dah pnuh…jd la perut kembung..
v Elakkan mknn yg diawet beku dan makanan segera yg mgndungi zat kimia.

2.makanan yang digalakkan

v Banyakkan bijirin,sayur-sayuran ,buah-buahan dan makanan yg tinggi kalsium dan magnesium,sayur dan buah mampu mengenyangkan dan bagi tenaga utk bdn.
v Asid lemak spt 0mega 3 yg boleh didapati dlm minyak ikan,ia mengandungi unsur anti radang yang ampu melegakan sakit ketika haid.


3.ceriakan harimu

v Minda kena selalu +ive
v Buang smua perasaan –ive dlm diri.Bila seseorng thu brfkirn +ive…tubuh bdn p0wn akan terdorong jd +ive.

4.kekal bersih

v Pastikan tukar pad dengan kerap dan pilihla pad yg kamu selesa..

5.senaman ringkas

v Amalkan senaman ringkas lebih-lebih lagi bila menses.ini dapat legakan senggugut(dysmenorrhia)



6.tidur

v Masa menses ni tubuh akan membuang toksin setiap bulan …thu la bdn cpt letih …s0,..tidur yang cukup dapat kembalikan tenaga yang hilang.

::...mY $0nG...:::

nuffnang ad