Thursday, June 30, 2011

::...wHicH 1??mYTH @ FacTs...::







Find out more about the truth from the myths that we often hear this.                                                                                                         




 Myth: Sunscreen is not needed when the air cold and when we are indoors.                                                                                                        Fact: Although cold or cloudy weather and even when we are indoors, you should still use sunscreen.You see, it turns out ultraviolet rays (UV) even stronger when the weather outside was overcast. UVA and UVB rays can still penetrate the clouds and radiate the skin that are not shielded.


                                                                                                                                                                                                                  Myth: Put honey before bed, make the lips more moist and healthy.                                                                                                                  Fact: Pure Honey bees are good for our lips. Why? Because liquid honey contains pure sugar levels that can provide nutrients to the lips and replace the function of lip balm, moisturizing.






 Myth: Cucumber may reduce eye puffiness.                                                                                                                                                   Fact: True, but it is only temporary. That is, after some time, eye bags will re-appear. Basically, the bags under the eyes due to retention fluit (containment of body fluids), fluid retention and it's more visible because the skin under the eyes is much thinner than skin on other parts of the body. Putting cucumber slices over closed eyes that will soothe the skin in that area, thus reducing the activity of capillaries in the area and create the look of eye bags is much reduced.                                                                                                                 






 Myth: Chocolate and greasy foods can make acne.                                                                                                                                 Fact:The cause of acne is oil production in the skin is excessive and does not net us at the time of cleansing






 Myth: Diligent cut ends of your hair can make hair thicker and grow faster.                                                                                                  Fact: Cutting your hair regularly (trimming), the point to start removing the hair tip branching .












::..wAt aQ tErsEnYum Pag! H@rI..::








Di sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia Ali,
sorang tu Budin dan sorang lagi Ciko. Aktiviti seharian depa ni
menybbkan tok imam x senang duduk. Pd satu hari tok imam tu dtg dgn
niat nak tarbiyah depa ni.

Maka berlakulah bbrpa insiden cabar-mencabar.
Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nnt.

Si Alipun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nnt
kami
buktikan yg kami bkn la jahil sgt spt yg disangkakan" .

Maka apbla hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu kesurau.

Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan,        
"Allah Ta'ala... Allah Ta'ala..." Dgn segera tok imam merampas mikrofon
drpd
Ali & menyuruh tok bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat
takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali x khusyuk, angkat
2x pun
x khusyuk jgk lg..

Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam. "Tok,tok duduk kat
belakang, biar saya jadi imam."
Tok imam pun undur le ke belakang.

Budin pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para
makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba2 je si
Budin
ni pusing ke belakang dan berkata, "Aa, tengok! Sekali jee tokkkk!!"

Lalu batallah solat Budin. Yg lain2 pun ikut berenti sambil
ketawa terbahak2.

Tok imam pun mintak pulak si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke
depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis
sembahyang.
Siap dgn wirid2nya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko
niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si Ciko ni... Tapi dgn        
bongkaknye si Ciko berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassat aku
semayang. He heee..."
Tok imam pun terkedu & terpana...

::..fActs of 'me0www'..::





  • Kucing tidak memerlukan susu jika masih menyusui, pemberian susu tambahan boleh sedikit sahaja atau jangan terlalu sering. Beberapa kucing khususnya jenis Shiamese dan bangsa oriental akan mengalami diarrhea kerana tidak dapat mencerna laktosa yang terkandung di dalam susu lembu. Susu yang bukan diperbuat dari laktosa banyak terdapat di supermarket atau petshop .Bagi kucing yang diarrhea,pemberian susu adalah tidak disyorkan.


  • Apabila kucing terjatuh,bahagian kaki akan jatuh terlebih dahulu. Hal itu terjadi kerana kucing mempunyai daya jatuh dengan kaki terlebih dahulu, mereka mungkin selamat kalau jatuh dari tempat yang tinggi, tapi tetap berisiko patah tulang.


  • Kemampuan kucing meloncat terletak pada kedua-dua otot pahanya, sehingga mereka mampu meloncat dari tanah sampai ke atap rumah.
  • Kucing boleh memendekkan dan memanjangkan tulang belakang, sehingga mereka dapat tidur meringkuk atau meregangkan tubuhnya ketika melompat. Ini kerana sendi tulang belakangnya tebal dan longgar.
  • Tubuh kucing terdiri dari 250  tulang, berbanding dengan manusia yang hanya mempunyai 206 tulang, sehingga tubuh kucing lebih lentur sesuai dengan yang diinginkannya.


  • Kastrasi (jantan) atau sterilisasi (betina) menjadikan metabolisme tubuh lebih terfokus pada makan kerana berlaku peralihan tenaga untuk membiak, beralih ke pemenuhan tenaga untuk makan. Oleh kerana itu kucing yang dikastrasi atau disterilisasi agar dijaga untuk tetap sihat dan tidak kelebihan berat badan


  • Hampir semua mamalia berdarah panas, termasuk kucing, kelawar, kuda dan musang adalah pembawa rabies .Oleh kerana itu, adalah disyorkan kucing untuk mendapatkan vaksinasi rabies .
  • Kucing menyukai tempat yang hangat seperti manusia. Kita mulai merasa tidak selesa pada temperature 44.5 ° C, tetapi kucing belum merasa terganggu pada temperature 52 ° C.
  • Kucing boleh dijangkiti oleh organisma tertentu melalui udara atau yang terbawa-bawa pada kasut, sandal atau pakaian sang pemilik, walaupun kucing selalu berada di dalam lingkungan rumah (tidak pernah keluar rumah).
  • Penambahan bawang putih dalam makanan kucing dipercayai dapat mencegah cacing. Pendapat tersebut tidak sesuai kerana bawang putih hanya akan menambah rasa pada makanan tetapi kurang berkesan untuk mencegah cacing. Pencegahan cacingan yang terbaik iaitu dengan pemberian ubat cacing oleh doktor haiwan.
  • Beberapa kucing dapat dijangkiti parasit protozoa Toxoplasmosis, yang dapat ditularkan ke manusia melalui kotorannya dan berisiko pada janin. Jika wanita sedang hamil, sebaiknya hindari untuk membersihkan kotoran kucing ( cat litter ) dan selalu menjaga kebersihan setiap hari. Tidak ada larangan yang menyebutkan, wanita hamil tidak boleh memelihara kucing. Namun semuanya kembali kepada penjagaan peringkat kebersihan. Vaksinasi yang diberikan pada kucing, tidak ada yang untuk mencegah ke penyakit Toksoplasmosis.
  • Pada kumis kucing terdapat saraf yang sangat peka terhadap sentuhan.
  • Menurut kajian, dari semua bahagian tubuh kucing, kuku merupakan bahagian yang sangat sensitif dengan sentuhan yang halus sekalipun).
  • Kucing mempunyai daya untuk mencari jalan menuju ke rumah, diketahui kucing menggunakan arah mata angin sebagai alat petunjuk mereka.
  • Kucing menghabiskan sekitar 70% dari hidupnya untuk tidur dan 15% untuk grooming . Hal ini tidak hanya pada kucing domestik sahaja , singa menghabiskan waktunya untuk tidur selama 20 jam sehari.
  • Kucing berjalan dengan melangkahkan kaki depan dan kaki belakang pada satu sisi secara bersamaan, kemudian diikuti oleh pihak lain. Hanya unta dan zirafah yang berajlan dengan cara yang sama seperti kucing.




sumber: daily cat




Thursday, June 9, 2011

:....دعنا نذهب النوم....:








Anak-anak yang tidur dengan lampu menyala akan berisiko mengidap leukemia. Para ilmuwan menyatakan bahawa tubuh perlu suasana gelap untuk menghasilkan bahan kimia bagi melawan kanser. Bahkan ketika menyalakan lampu tandas, lampu tidur, lampu-lampu jalanan dan sebagainya dapat menghentikan penghasilan bahan melatonin.


Tubuh memerlukan bahan kimia untuk mencegah kerosakan DNA dan ketiadaan bahan melatonin tersebut akan menghentikan asid lemak menjadi tumor dan mencegah pertumbuhannya.Prof. Russle Reiter dari Texas University yang memimpin penelitian tersebut mengatakan “Sekali anda tidur dan tidak mematikan lampu selama 1 minit, otak anda segera mengesan bahawa lampu menyala seharian dan penghasilan bahan melatonin menurun”.Jumlah anak-anak yang mengidap leukimia meningkat dua kali ganda dalam kurun 40 tahun terakhir. Sekitar 500 anak muda dibawah 15 tahun didiagnosis menderita penyakit ini setiap tahun dan sekitar 100 orang meninggal.Sebuah persidangan berkaitan tentang anak penderita leukimia diadakan di London menyatakan bahawa mereka menderita kanser akibat terlalu lama memasang lampu waktu tidur di malam hari berbanding dengan yang tidak pernah memakai lampu waktu tidur.Hal ini menekan penghasilan melatonin di mana secara normalnya terjadi antara jam 9 malam s/d jam 8 pagi. Penelitian terdahulu telah menunjukkan bahawa orang-orang yang paling mudah diserang adalah para pekerja shif yang memiliki risiko terkena kanser payudara.Pada kenyataannya, Orang-orang buta tidak terdedah terhadap melatonin dan memiliki risiko yang lebih rendah untuk mengidap kanser. Maka para ibu bapa disarankan untuk menggunakan lampu tidur yang suram berwarna merah atau kuning jika anak-anaknya takut pada kegelapan.Maha suci Allah yang menciptakan malam dan siang di mana waktu malam itu dijadikanNya gelap gelita supaya hamba-hambaNya dapat merehatkan tubuh badan yang penat bekerja di siang hari. Begitulah fitrah kejadian manusia di mana Allah Maha Mengetahui apa keperluan hamba-hambaNya kerana  Dialah yang menciptakan kita semua.....Maka nikmat TuhanMu yang mana engkau dustakan...Wallahu'alam


Sumber :timetotalks.blogspot.com

:....Alhamdulillah....:



alhmdulillah...finally...kmi suma group jan2010 lulus xam sem ne..
xsngka sgt smua dpt lulus...
sbb b4 ne group ktorg msti ada yg sngkut...
da la trknl ngan kenakalan yg teramat sgt...
ngan jmlh kitorg yg sgt2 rmai yakni 106 thu...mmg sgt la ssh nak djga,....
thanx pn.sadiah...sbb sudi jd penyelaras ktorg..
kmi da bnyk wat slh ngan pn...bnyk mngumpat..
tp puan ttp sbr jak ngan kmi...rsa trharu plak tba2...
hrp2 la kitorg dpt kklkn rsult cmni smpai da jd staf nurse nnt..
insyaAllah.,,
debaran da kurang cket..tp debaran nak taw pointer thu lom kurng2 lg..hrp2 la dpt 3.5 above,...
ameen,,..




:>>>,<<<:






hehe...rsa2nya napa la bnda ats ne yg aq ltak??sbbb.....
skrg tgh mood HOLIDAY sakan...
wlup0wn cuti aq xla lma thp sbp mcm kwn2 laen yg smpai 4bln...
tp aq ttp nak enjoy ngan cuti yg ada ne...
hehe
.....
xtaw pa la maw wat cuti ne...tp stkt ne aq da upgrade blog aq...
template agak comel...music ala2 kpop yg jiwang...
kira ngam la thu ngan jiwa aq...
pas ne xtaw lg maw wat apa..
maybe maw bljr wat doodle ngan photoshop plak...
hehe...

bha..saja jak maw menulis 'sesuatu' d blog ne..
thu jak la maw tulis..
maw temberang ngan background,music n shoutbox yg comel2 jak...


::...mY $0nG...:::

nuffnang ad