Sunday, December 4, 2011

::pErkara mErosakkAn OtAk::







10 perkara yang merosakkan otakkkk??????

Sebelum ne aku pernah jugak buat entry lebih kurang macam ne..entah napa aku suka sangat topik2 camni..hehe, entah-entah aku bakal jadi pakar psy tak?mula la maw daydreaming…ish2..xpatut..actually aku tulis entry ni sebab ni versi yang lain…ni kira lebih logik la kowt..let’s check it out..

1.tak ambik sarapan

Otak ne organ paling penting dan banyak gunakan tenaga yakni 25 % dari keperluan badann..banyak kan..kalau kita x ambik sarapan,.paras gula dalam darah akan jadi rendah dan ada gangguan bekalan nutrisi ke otak.Lama kelamaan sel otak akan mati dan the result is… otak kurang aktif pada hari tu..

2.ecxessive intake of fo0d

Kadang-kadang kalau stress,sedih mesti orang suka makan banyak kan…especially ladies..memang agak heaven la jugak kalau makan banyak..akan tetapi..korang-korang tahu tak apa kesan dia pada otak?tak tahu kan…sebenonye..kalau kita ambik makanan terlalu banyak,,,pengaliran darah akan lebih pada perut dan usus untuk membantu sisitem pencernaan..da tu,otak pula dapat bekalan darah yang kurang la sebab majority darah ke organ pencernaan kan…last2,mulalah kita rasa mengantuk semacam,malas dan hilang focus..yakni,jadilah kita seperti GARFIELD.

3.sm0king

Seperti yang semua orang da tau..merokok ne sangat la dangerous..jangankan kepada si perokok..penghidu asap rokok pun bahaya tau..malah lebih berisiko..asap rokok yang mengandungi banyak racun ne boleh membunuh banyak sel-sel otak.

4.ecxessive intake of sugar

Perkembangan otak yang sihat akan terganggu kalau kita ambil gula dalam amaun yang berlebihan.Ini kerana ia akan ganggu penyerapan protein dan nutrisi.

5.Hidu udara yang tercemar

Yang ni samalah dengan menghidu asap rokok..

6.Oversleep

Haa..yang ni hobi aku ni…tidur..best..tapi rupanya tak ok.Tidur ni bagus untuk kesihatan kita,tapi kalau da berlebihan sangat,mesti kita jadi malas,m0ody jak sehari suntuk kan..mulalah muncung panjang sedepa.

7.Tidur dengan menutup muka

Kalau tidur tu elok-elok la sikit.Janganlah bertiarap atau tutup muka dengan bantal sebabnya..ni mengakibatkan karbon dioksida terkumpul dan disedut semula semasa bernafas dan kuranglah kandungan oksigen.

8.Kurang berimaginasi

E’eh..rupanya berimaginasi ni bagus la kan..tapi janganlah jadi mat jenin plak..asyik berangan.Berimaginasi ni sebenarnya membina dan mengasah otak kita.

9.Jarang berfikir

N I pun sama huraian dengan yang atas ni la ea

10.Tidak membaca al-Quran

Al-Quran terlalu banyak kaifiat bila membacanya..ayat-ayat dalan kitab suci ni terlalu banyak keistimewaannya dan antaranya ia mampu membuatkan otak kita lebih cerdas.

0 comments:

Post a Comment


::...mY $0nG...:::

nuffnang ad